9 ajurvédskych trikov – s úsmevom proti jarnej únave či chrípke

 

Od nášho ostatného dielu  o zimných ajurvédskych opatreniach už uplynul nejaký ten čas, keďže sme sa aj my uložili na zimný spánok. Zima je tu presne na to – celá príroda sa poberie na hlboký výživný útlm. Je to čas regenerácie tiel všetkých organizmov, ukľudnenia nervovej sústavy a dobitia bateriek do ďalšieho roka. Tento lenivý ročný čas má svoj význam a celý spomínaný zimný “spánok” je veľmi zdravý. Podmienkou je však, zavčasu sa z neho prebudiť.

Ak to totiž prešvihneme, naplno nás pohltí energia kapha, ktorá začína vládnuť s prvými teplotami nad nulou, s prvými kalužami, jarnými prehánkami alebo prvým hlienom. Jar je obdobím, kedy teploty po zime opäť stúpajú a všetka vlaha, ktorá bola doteraz zakliata v snehu, ľade a zmrznutej pôde, sa roztápa a pohlcuje prostredie. Stále ide o chladné obdobie, no na rozdiel od zimy extrémne vlhké. Jar je najvlhkejším obdobím roka.

Ajurvéda verí, že v celom našom vesmíre vládnu tri základné energie, ktoré majú svoje konkrétne vlastnosti a manifestácie. Kapha je energia vlastností, ktoré dostaneme spojením zeme a vody. A tu je zopár jednoduchých, ale veľmi prospešných tipov, ako tieto dva živly držať na uzde, aby sme kvitli ako jarná lúka.

Kapha vlastnosti
Kapha je energia vlastností, ktoré dostaneme spojením zeme a vody. Podľa toho, v akom pomere k sebe namiešame vodu a zeminu, dopracujeme sa k rôznym konzistenciám. Od značne tekutej a lepkavej ako bahno, v ktorom ťažko niečo dopestujeme či vybudujeme, alebo hlieny na ktoré sa ďalej nalepí všetko, čo nechceme, až po konzistenciu tuhú ako skala, ktorá opäť nielenže nie je výživná, ale je aj príliž tuhá a ťažká. Ak správne zareagujeme na nástup obdobia vlády energie kapha, stane sa z nás stabilná a výživná pravidelne zalievaná pôda, pevný základ nových myšlienok a plánov, opora pre naše okolie, šťastný, zdravý a milujúci jedinec plný sily a vytrvalosti, ktorý svojou prítomnosťou rozjasňuje priestor ako jarné kvety.

 

1. Preber sa zo zimného spánku

Máš pocit, že si sa v zime premenil na medveďa a s prehľadom sa naučil nevšímať si ani tretie zvonenie budíka? Gratulujeme, zrejme si poňal zimu správne – zvoľnil si tempo, ukľudnil myseľ a nechal telo regenerovať po náročnom roku. Tak sa môže opäť naplno vrhnúť do ďalšieho plodného roku, ktorý však štartuje TERAZ. Teraz, aby si ho prežil naplno v čo najlepšom zdraví. Teraz buduješ základy silného metabolizmu, bystrej mysle a dobrej imunity. Takže, sedmospáči, začíname nastavovať budíky o trošku skôr. Kapha energia je počas dňa najsilnejšia medzi 6:00 a 10:00 a ako sme už spomínali, je to energia ťažká a trošku lenivá. Preto je veľmi dobré, vstávať ešte pred týmto časom dňa – 6:00 – v dobe aktívnej váty. Alebo ako naši predkovia – s prvými slnečnými lúčmi. Uvidíš po pár dňoch, ako dobre sa ti bude prebúdzať, o koľko viac energie budeš doobeda pociťovať a ako sa ti bude dobre zaspávať. Získaš tým nielen bystrejšiu myseľ, ale aj čas na ďalší bod.

 

2. Pohyb!

Je kľúčom a najlepšou medicínou pre šťastnú kaphu a nás všetkých šťastných v kapha období. Je kľúčom proti ťažobe skaly, ktorá sa môže manifestovať jarnou únavou a depresiou, proti lepivosti, ktorá sa prejaví zahlienením a spomaleným trávením a proti tuhosti, ktorú pocítime ako stuhnuté svaly a bolesti pohybového aparátu. Keď je sliznica zahlienená, nevie sa tak dobre brániť vírusom a iným infekciám. Podľa ajurvédy je najlepší čas na pohyb v dopoludňajšej kapha-štvorhodinke, keďže vtedy má na nás lemravá najväčší zálusk. Ak nás denný režim nepustí, športujme kľudne aj inokedy, dôležité je však, aby to bolo v čase, kým ešte ako-tak svieti slniečko. Keď už totiž zapadne, upadá aj naša energia a telo sa potrebuje pripraviť na spánok a regeneráciu. Náročnejšie športové výkony počas tmavých denných hodín príliš zaťažujú nervový systém a oslabujú imunitu, narušujú spánok… Takže hýbme sa a najlepšie ešte pred obedom. Behajme, jógujme, bicyklujme, posilujme, po čom nám len srdce piští – miešajme telesné tekutiny, lymfu a “šejkujme” hlieny.

 

3. Reštartuj trávenie

Sliznice, ktoré na jar podliehajú riziku prílišného zahlienenia, máme nielen v dýchacej sústave, ale aj v bruchu – v žalúdku a črevách. Rovnako ako pri nosnej dutine – keď je sliznica čistá a je dobre prekrvená, jej prirodzená mikroflóra vie reagovať rýchlo a nepustí infekciu ďalej do tela. Pri tráviacej sústave navyše platí, že keď je pokrytá hlienom, vitamíny a ostatné výživové prvky, sa zo stravy cez zahlienené črevo nedostanú dostatočne hlboko do tkanív a krvi. Napriek tomu, že jeme zdravo a pestro, môžeme trpieť nedostatkom vitamínov, chudokrvnosťou či dokonca priberať. Po období zimy, v ktorom naše telo potrebuje výdatné a ťažké jedlo, aby sa zahrialo a premazalo, je trávenie viac zanesené a spomalené ako inokedy. Skôr, než si vysvetlíme zásady jarného stravovania a s elánom ich implementujeme do nášho jedálnička, reštartujme trávenie očistnou kúrou.

Predstav si svoj tráviaci trakt ako taký komín, ktorý celú zimu spaľoval drevo, aby vykúril dom. Na konci zimy je riadne zanesený sadzami a je dobrým zvykom, nechať si ho po zime vyčistiť. Alebo si svoje črevá predstav ako taký hrniec s jemne pripálenou kašou. Ako sa pustíš do jeho čistenia? Presne tak postupuješ so svojimi črevami. Použiješ detergentný prípravok a niečo na vydrhnutie. Jemnejšou variantou detergentného prípravku môže byť ovocná šťava zmiešaná s našimi vlastnými žalúdočnými kyselinami a škrabkou bude vláknina. V závislosti od toho, aké ovocie si vyberieme a či ho zmixujeme alebo odšťavíme, môžme do nápoja pridať ešte trochu vlákniny, napríklad psyllium. Vzhľadom na to, že si do čriev nemôžeme vliezť a použiť riadnu škrabku, budeme tento proces musieť opakovať viackrát. Samozrejmosťou je, že kým nemáme hrniec poriadne oškrabaný, nezačneme v ňom opäť variť.

Práve sme si trochu polopatisticky opísali proces mono-diéty, ktorá sa drží niekoľko dní, optimálne až týždeň s jedným druhom šťavy.

mono dieta
Dôležité pri monodiéte je, vybrať si vhodný a jediný druh ovocia či zeleniny. Váta a pitta jedinci si vyberú sladké druhy ovocia a kaphy kľudne môžu siahnuť po silnejšom – kyslejšom – detergente. Ovocie je napriek všeobecnej domnienke dosť ťažké na trávenie a tým, že mixujeme rôzne druhy, situáciu len zhoršujeme. Ostaňme teda celý pôst len pri jednom druhu ovocia. Šťavou takto nahrádzame všetky jedlá dňa a popritom pijeme teplú vodu alebo bylinné čajíky. Prvé dni môžeš pociťovať slabosť ako znak začiatku detoxu, na piaty – šiesty deň však akoby si našiel novú energiu a silu, uvidíš 😉

Zrýchlenou formou detoxu môže byť trojdňový úplný pôst. Vtedy vsadíme na čistiacu schopnosť našich vlastných žalúdočných štiav. Tri dni vynechaj akékoľvek jedlo, pi len teplú vodu alebo bylinkové čaje. Po trošku nepríjemných prvých dňoch by sa mal na tretí deň konečne dostaviť dobrý pocit.

Ajurvéda má pre teba celú radu ešte intenzívnejších detoxikačných postupov, ktoré nazýva spoločným pojmom – panchakarma. Mnohé z týchto techník by ti na prvé počutie nelahodili, ale ich očistný efekt na všetky naše útroby je nenahraditeľný čímkoľvek iným. Väčšina techník je však veľmi príjemná, ako napr. masáže. Panchakarmu je potrebné vykonávať pod dohľadom ajurvédskeho terapeuta a odporúča sa pritom venovať procesu celú pozornosť a čas – nielen preto, že z vás toxíny doslova lezú všetkými otvormi 😀 Preto sú skvelým nápadom ajurvédske pobyty v rezortoch na to určených. Dĺžka trvania panchakarmy záleží od tvojich možností, ale odporúča sa aspoň týždeň. Takto dokonale prečistení a reštartovaní teraz môžeme svoju pozornosť zamerať na správne stravovanie.

Udvarthanam
Udvarthanam – pri tejto masáži sa nanáša na celé telo bylinkový púder a terapeuti postupne zvyšujú tlak pri masírovaní. To vyvoláva potenie, čo spôsobuje redukciu toxínov a hlienov, zlepšenie mobility kĺbov a ohybnosti končatín a dodáva telu zdravý jas.

 

4. Škrt cez jedálniček

Hneď, ako sa teplomer vyšplhá nad nulu aj v noci, by sme mali spozornieť a spraviť niektoré významné zmeny v jedálničku. Pôjde najmä o elimináciu tukov a integráciu vysušujúcich potravín aby sme sa nezahlieňovali (pšeno či raž miesto pšenice, cícer miesto šošovice, med namiesto melasy a pod.) a obmedzenie jedál, ktoré sú ťažké na trávenie ako napr. mliečne výrobky, mäso, vajíčka, zemiaky či sladká chuť. Preto namiesto mrkvy a tekvice, ktoré boli skvelé v zime, siahnime napr. brokolici, keli alebo ružičkovom keli. Sladké druhy ovocia nahraďme ovocím kyslejším a šťavnatejším. Nahraďme tiež zimnú kašovitú konzistenciu štruktúrou, ktorá podporuje nutnosť prežúvať, obmedzíme sladkú chuť, lebo je ťažká a podporíme detoxikáciu výraznými koreninami. Keďže na jar sa skutočne oplatí, poznať vlastnosti jednotlivých potravín a rozumieť, ako sa s týmito vedomosťami zariadiť, rozhodli sme sa o tom priniesť špeciálnu kapitolu o týždeň.

Kel
Kel. Pán Kel. Vo všetkých svojich poddruhoch. Na jar úplná topka – lokálny, sezónny a s dostatkom rasce aj ľahko stráviteľný. Plný vitamínu C.

Teraz si len vysvetlime, ako to vlastne s hlienami a vysušujúcimi potravinami funguje.  Všetky obilniny a strukoviny môžeme rozdeliť do dvoch skupín – tie, ktoré na svoje naštiepenie a rozklad potrebujú veľké množstvo vody a také, ktoré svoje väzby povolia už pri malom množstve tekutín. Tá prvá skupina sa bude v našom trávení správať vysušujúco, tá druhá hydratujúco. V zime, keď sa snažíme zachovať v tráviacom trakte čo najviac vlahy, preferujeme skupinu druhú, no na jar sa snažíme vlahu, ktorej je momentálne v prostredí nadbytok, z našich útrob nasiať do potravy. Spolu s ňou sa potom zo stien čriev uvoľňuje aj hlien a usadené toxíny. Ak by sme pokračovali v zimnom zavlažovaní aj na jar, kedy je všetko rozmočené, vystlali by sme priamu cestu hlienom, spomalenému tráveniu a domnienke, že sme na niektorú obilninu alergickí.

Nabudúce sa teda dozvieš, ktoré potraviny majú tie správne jarné vlastnosti.

 

5. Rozdúchaj v sebe oheň

Trávenie je po dlhej zime, kedy prijímame ťažšie jedlá a menej antioxidantov, značne zaťažené a tráviaci oheň agní navyše hasí vlhkosť prostredia. Priložme preto do vatry pod našim metabolickým kotlíkom. Skvelé sú na to korenia, ktoré majú pálivú chuť. Pozor však na štipľavú papriku alebo chilli. Paprika je ťažká na trávenie. Kotlík si radšej rozpálme zázvorom surovým či sušeným, čiernym, bielym, zeleným a červeným korením, ktoré sú aj jemne vysušujúce, muškátovým orieškom, sušeným koriandrom (pozor, čerstvý chladí) škoricou a klinčekmi, ktoré nás zároveň krásne prehrejú. Ak chceme ešte viac pálivosti, siahnime po pipalli, ktoré sa svojou výraznosťou podobá chilli, ale menej zaťažuje trávenie. Skvelým vysušujúcim korením, navyše antioxidantom fungujúcim na bunkovej úrovni je kurkuma. Priprav si čaj z čerstvej nastrúhanej kurkumy a zázvoru. Ak máš dobré trávenie, môžeš vyskúšať variť so štipkou asafoedity, resp. čertovho lajna. Toto indické korenie má podobnú chuť a očisťujúce vlastnosti ako cesnak, ale menej zaťažuje trávenie. Pitta typy ľudí by však aj s týmto korením mali byť opatrní.

kapha korenie
Korenie pridávaj do každého jedla v čo najväčšom množstve. Sušený zázvor, kurkumu, klinčeky a štipku korenia znesie veľmi chutne aj raňajková kaša. Účinky korenín ešte zvýšime, keď nimi proces prípravy jedla zahájime. Ako prvý krok prípravy jedla bude rozohriatie oleja či ghí a následné orestovanie korenia. Nechaj “šumieť” v tuku aspoň minútku. Z korenia sa tak lepšie uvoľnia enzýmy a éterické oleje, ktoré nám pomôžu jedlo stráviť.

 

6. Vysušuj a zavodňuj – princíp priebežnej jarnej očisty

Ž vysušujúcimi potravinami očisťujeme črevá od nahromadených hlienov, sme si už opísali. Stratená tekutina však musí byť nahradená. Nezabúdaj preto na pitný režim. Keďže detoxikáciou zaťažené obličky nezvládnu spracovať nárazovo veľký objem vody, po vypití šálky vody z nás spravia prietokové ohrievače. Všetka tekutina, ktorú sme vypili z nás veľmi rýchlo výjde von formou moču a nestihne sa vstrebať hlbšie do tkanív. Občas máme pocit, akoby sme vypustili viac tekutiny, ako prijmeme. Nuž, je to úplne možné. Dôležité je, pridávať telu vodu v drobných dávkach po celý deň. Praktickí ajurvédski terapeuti nám odporúčajú, prevariť si každé ráno liter a pol vody, naliať do termosky so šálkou, z ktorej si budeme po celý deň upíjať v drobných dúškoch nie viac ako pol deci naraz. Tento princíp napokon určite poznajú aj vytrvalostní športovci.

 

7. Vypoť toxíny

Keď sa budeš riadiť našimi radami, z tela sa postupne začnú uvoľňovať toxíny, ktorých nánosom ajurvéda hovorí ama. Prebytok amy v tele sa prejaví hustým bielym povlakom na jazyku najmä ráno. Zvýšenie povlaku môže byť tiež známkou toho, že telo začalo uvoľňovať toxíny – teda dobrá správa.

Z jazyka si amu zoškrabeme zubnou kefkou, ale čo so zvyškom tela? Najlepším spôsobom je amu z tela vypotiť – buď športom alebo v saune – na jar najlepšie v suchej fínskej. U nás v Kolibe u Jogošíka je na jar sauna pustená takmer nonstop. Následné ochladzovanie v potoku je ďalším skvelým budovačom imunity 🙂

 

8. Vyhlás depke bylinkovú vojnu

Po dodržaní predošlých bodov by som sa veľmi čudovala, ak by si ťa dobehla, ale ak by náhodou predsalen, mám pre teba ešte zoznam veľmi účinných zbraní:

Nechtík lekársky – stimulant a tonik, ktorý osviežuje celý organizmus, podporuje imunitu a zlepšuje náladu. Pozor však, môže jemne dvíhať krvný tlak.

Kamilka, medovka – ukľudňujú nervovú sústavu a trávenie, znižujú bolesť hlavy bez veľkého sedatívneho účinku. Užívať s mierou a prednostne večer.

Šalvia – nervové tonikum s jemne hrejivými účinkami do chladných jarných rán. Odhlieňuje a vysušuje.

Ľubovník bodkovaný – naše najsilnejšie prírodné antidepresívum. Zlepšuje náladu, pôsobí povzbudzujúco, jemne zvyšuje tlak. Váty so spánkovým problémom by sa však mali mať na pozore a užívať len ráno.

Púpava – ďalší stimulant a tonik, ktorý má navyše intenzívne detoxikačné účinky.

Breza – listy a kôra sú silným antioxidantom, pôsobia prečisťujúco, jemne povzbudzujúco a protizápalovo. Užívaj až v pokročilom štádiu jari, lebo pôsobí chladivo.

Amalaki – Emblica officinalis, indický egreš. Osviežuje, rozjasňuje myseľ, povzbudzuje. Zároveň vynikajúci zdroj vitamínu C, a teda detoxikátor.

Ashwagandha – jedna z najvzácnejších a najhodnotnejších indických bylín ajurvédy. Pôsobí proti všetkým nervovým a psychickým problémom od strachov, cez trému až po depresiu. Nemá pritom sedatívne účinky. Úžasný tonik na posilnenie nervového systému.

Ženšen – ďalší poklad prírodnej medicíny. Koreň s omladzujúcim, energizujúcim a reaktivujúcim účinkom. Používa sa proti životnej stagnácii, vyčerpanosti, nízkemu elánu aj libidu.

Gotu kola – skvelá ajurvédska bylina na regeneráciu a dobitie energie v ktoromkoľvek ročnom obdí. Posilňuje sviežu myseľ a imunitu všetkým trom dósham. Zastavuje stárnutie, zlepšuje pamäť.

Haritaki – jedna z najdôležitejších energizujúcich byliniek ajurvédy. Ževraj pomáha vyjasňovať myseľ pri meditácii a zvyšuje bystrosť a inteligenciu.

Jasmín – ukľudňuje nervovú sústavu bez sedatívnych účinkov a je silným afrodiziakom.

 

9. Správny čas na nový začiatok

Ak existuje nejaký čas v roku, kedy by sme si mali robiť plány vo veľkom, ktoré možno prekryjú dokonalé prežitie prítomného okamihu, tak je to jar. V zime sme si písali, aké je dôležité skľudniť myseľ, ostať prítomný a neplánovať, aby sa nervová sústava zregenerovala. Na jar nám však nové plány dodajú životný elán, rozoženú jarnú depku. Opäť upozorním na paralelu našich predkov, ktorí už dávno zaviedli jarné upratovanie. Teraz je ten správny čas, rozdúchať opäť ambície, plány, projekty, zostaviť si nový denný rozvrh, tréningový plán, upratať šatník, priority či vzťahy. Vyhoď všetko staré, prebytočné, čo ti už dlhšie neprináša úžitok a zaberá miesto niečomu novému lepšiemu, opráš a podpor všetko, čo ti prináša potešenie. A nehovorím len o oblečení či nábytku. Jar je ten správny čas, poslať kade ľahšie negativistických ľudí, toxické vzťahy, ubíjajúcu prácu či starý zlozvyk a začať odznova. Prihlás sa na výmenný zahraničný pobyt, zoznamku, kurz tanca, juda, baletu či islandčiny, ak je to niečo, po čom si už dávno túžil. Kúp si jednosmernú letenku na Tahiti či skok padákom a nerozmýšľaj, aké to bude mať dopady na ostatné aspekty tvojho života. Niekto múdry raz povedal, že ak po niečom skutočne túžiš, stačí urobiť prvý krok a vesmír sa už postará o zvyšok. Nezabúdaj, nie sme na svete preto, aby sme sa pre niekoho obetovali, aby sme v niekoho očiach prešli na výbornú, sme na svete, aby sme boli šťastní.

Želám ti šťastnú zdravú jar plnú elánu a ak sa chceš naučiť o ajurvéde viac a vyskúšať si ju v praxi so všetkým, čo k tomu patrí a čo sa dá stihnúť za jeden víkend, prídi na niektorý z našich ajurvédskych pobytov v Zázrivej 😉

 

Reklamy

3 thoughts on “9 ajurvédskych trikov – s úsmevom proti jarnej únave či chrípke

Add yours

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

Vytvorené službou WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: