Jarný ajurvédsky jedálniček

V predošlom dieli sme si hovorili o režimových opatreniach, ktorými zabezpečíme, že sa nám jarné choroby, únava a depresia vyhnú na míle. Sú rovnako dôležité ako správny výber potravín, ak nie ešte dôležitejšie. Ak však chceme vyskúšať priniesť zmeny do nášho života aj v tejto oblasti (napokon, ako sme už spomínali, jar je najvhodnejší čas na zmeny), môžete skúsiť do jedálnička zaimplementovať tieto odporúčania.

Hneď, ako sa teplomer vyšplhá nad nulu aj v noci, by sme mali spozornieť a spraviť niektoré významné zmeny v jedálničku. Pôjde najmä a elimináciu tukov a integráciu vysušujúcich potravín, aby sme sa nezahlieňovali a obmedzenie jedál, ktoré sú ťažké na trávenie. Nahradíme zimnú kašovitú konzistenciu štruktúrou, ktorá podporuje nutnosť prežúvať, obmedzíme sladkú chuť, lebo je ťažká a podporíme detoxikáciu výraznými koreninami. Tu je niekoľko druhov potravín, pri ktorých sa oplatí zamyslieť:

Obilniny

Alfa omegou na jar je správny výber obilnín. V dnešnej dobe často z každej strany spomínané alergie a intolerancie na lepok vidí ajurvéda ako nesprávne načasovanie a obilniny. Nesprávne si ju vyberieme, pripravíme a zaťažíme tým trávenie, ktoré je potom príliš unavené, potrava zostáva kvasiť a hniť v črevách pridlho, na stenách sliznice sa usádzajú toxíny, sliznica sa proti nim bráni hlienom, ktorým pokrýva celé črevá a cez ktorý nevieme absorbovať z potravy dostatok výživových prvkov, z čoho plynú ďalšie zdravotné problémy. Je to jeden nešťastný cyklus, na ktorého začiatku však stojí niečo úplne iné ako to, že si sa narodil intolerantný na lepok. Vôbec nejde o lepok, ani o intoleranciu konkrétnych bielkovín.

Všetky obilniny môžeme rozdeliť do dvoch skupín – tie, ktoré na svoje naštiepenie a rozklad potrebujú veľké množstvo vody a také, ktoré svoje väzby povolia už pri malom množstve tekutín. Tá prvá skupina sa bude v našom trávení správať vysušujúco, tá druhá hydratujúco. V zime, keď sa snažíme zachovať v tráviacom trakte čo najviac vlahy, preferujeme skupinu druhú, no na jar sa snažíme vlahu, ktorej je momentálne v prostredí nadbytok, z našich útrob nasiať do potravy. Spolu s ňou sa potom zo stien čriev uvoľňuje aj hlien a usadené toxíny. Ak by sme pokračovali v zimnom hydratovaní aj na jar, kedy je všetko rozmočené, vystlali by sme priamu cestu hlienom, spomalenému tráveniu a domnienke, že na niektorú obilninu sme alergickí.

pohankovy salat
Pohánkový teplý šalát je úžasne vďačná vec. Nebojte sa kombinovať a skúšať nové variácie – pohánka ide dobre takmer s každou zeleninou či ovocím. Uvarte si pohánku vo veľkom množstve vody a zeleninu orestujte na panvičke. Zmiešajte dokopy a dochucujte a koreňte, koľko vám hrdlo ráči.

Na jar teda ruky preč od hydratujúcich obilnín, akými sú pšenica v hladkej podobe (múka, krupica, bulgur, kus-kus), ovos, vločky či krúpy a basmati ryža. Vymeňte ich za vysušujúce obilniny, ako sú raž, pohánka, amarant, celozrnná a červená ryža či jačmeň a celozrnná pšenica a špalda. Takým medzistupňom, keď sa z počasia neviete vysomáriť a dobrou voľbou na dni, kedy je cez deň už teplejšie, no v noci teploty stále klesajú pod nulu, je pšeno a hladká špalda.

Oveľa častejšie ako samotným lepkom či bielkovinou pšenice trpia ľudia pôsobením potravinárskych kvasníc v komerčne predávaných chleboch. Potravinárske kvasnice sú umelo vyrobené tak, aby vykvasili pečivo v čo najkratšom čase. Nie je to prirodzený proces. Sila takýchto kvasníc je taká veľká, že sa kvasný proces počas pečenia v rúre nezastaví, ale pokračuje ďalej ešte niekoľko dní v už upečenom chlebíku – a teda aj v našom čreve. Kvasenie v črevách spôsobuje vzduchové bublinky, ktoré majú za následok stagnáciu stravy v bruchu, ktorá následne začne v tráviacej sústave hniť atď. – pozrite vyššie – opäť sme sa dostali k zakliatemu cyklu. Ajurvéda preto preferuje prípravu s tradičným kváskom. Jeho kvasná sila postupne utícha počas cca 20-tich hodín, počas ktorých sa chlebík v jednotlivých fázach prípravy namiešava a necháva kvasiť, než sa šupne do pece. V peci potom kvasný proces takmer skončí a ak ešte necháš kváskový chlebík deň postáť, môžeš si byť istý, že ho stráviš bez nepríjemného nafukovania či brušných kŕčov. Navyše takto z obilnín získaš oveľa viac potrebných sacharidov, bielkovín a minerálov, lebo počas veľkej dĺžky kvasenia sa väzby v zrne múky krásne naštiepia a všetky poklady v nej ukryté budú tvojmu telu oveľa lepšie sprístupnené.

Kvaskovanie a joga.jpg

Ak sa chcete naučiť piecť vlastný kváskový chlebík, môžete vyskúšať niektorý z našich najbližších kváskovacích pobytov v Zázrivej v našej Kolibe u Jogošíka. Pre veľký záujem chystáme ešte jeden letný termín, sledujte nás na facebooku 😉

 

Strukoviny

Strukoviny vieme rovnako rozdeliť na vysušujúce a hydratujúce. V podstate platí pravidlo, že čím väčší je bôb strukoviny, tým bude na trávenie pôsobiť viac vysušujúco. Môžme sa riadiť pravidlom, že čím dlhšie nám trvá strukovinu uvariť, tým bude menej telo hydratovať. Mimochodom, rovnako to platí aj pri obilninách. Na jar sú teda vhodné väčšie druhy strukovín, ale pozor, tie najväčšie, ako napríklad veľké červené fazule, sú príliž ťažké na trávenie, preto v období, kedy sa snažíme trávenie vyčistiť a odľahčiť, ich vynecháme.

Vhodná je naša slovenská šošovica, biele a čierne fazuľky, sójové bôby, hrach a cícer. Ich prípravu vždy začínajte postátím vo vode. Šošovici stačia dve hodinky, cícer potrebuje aj celý deň. Čím dlhšie postoja – tým budú lepšie stráviteľné. Pripravujte ich s veľkým množstvom korenia – postup, ako správne ajurvédsky koreniť, sme opísali už v minulom článku.

 

Mliečne výrobky

A sme pri ďalšej spornej skupine potravín, ktorá má v dnešnej dobe množstvo odporcov podporených tézou, že mlieko zahlieňuje. Čiastočne majú pravdu, ale naozaj len čiastočne. Mlieko podporuje zahlienenie organizmu práve na jar. Proces je podobný ako pri obilninách. Je ťažšie stráviteľné, lebo na žalúdočné kyseliny pôsobí chladivo – a menej kyselín = slabšie trávenie. Potom nám rovnako ako akákoľvek iná potravina, ktorú z akéhokoľvek dôvodu nedostatočne strávime, zanesie nám steny čriev. (Dôvod na zanesenie čriev však väčšinou býva už taký banálny, že sme sa napríklad prejedli, jedli príliž neskoro a pod. – nemusíme pritom vôbec hľadať vinníka hneď v konkrétnom druhu potraviny). Mlieko je pre ajurvédu jedna z najblahodárnejších surovín a v zime je priam nevyhnutnosťou na premazanie vysušenej váty. Samozrejme, s istými opatreniami pri príprave, o ktorých sme si už písali v zimnom vydaní.

Ak nie sme jasný konštitučný tip váta (chudá kostnatá postava a tvár, suchá pokožka, vlasy a kĺby, excentrické črty tváre a chladné končatiny), na jar radšej obmedzme túto skupinu potravín, ako sa len dá, aby sme nezaťažili trávenie a predišli tak zahlieneniu čriev I dýchacích ciest. K mlieku sa kľudne opäť vráťme na začiatku leta. Z rastlinných variánt je vhodné len sójové mlieko, ktoré je jemne hrejivé a vysušujúce, ostatné rastlinné mlieka majú podobné vlastnosti ako živočíšne, len trošku slabšie. Ak si nevieme predstaviť život bez kúsku syra, siahnime radšej po čerstvom kozom syre. Je to ľahšia varianta kravského a podobne výživná.

Jogurt je ďalšia veľmi blahodárna, ale veľmi ťažko stráviteľná potravina. Ak máme problémy s trávením, na jar sa ho radšej vzdajme úplne. Ak to nedokážeme, alebo je naše trávenie v poriadku, opäť si radšej vyberme kozí jogurt, jedzme ho oddelene (aspoň 1,5hod) od iných potravín, v dopoludňajších hodinách a nesladený. Predídeme tým zahlieneniu slizníc.

 

Ovocie

Na jar zabudnime na sladké dužinaté druhy ovocia, ako sú červené jablká, hrušky, banány, či sušené ovocie vôbec, ktoré svojou sladkosťou spadajú medzi ťažko stráviteľné druhy potravín. Siahnime radšej po kyslom ovocí, ako napríklad pomaranč, grepfruit, citrón, kiwi, zelené jablká a hrušky, hrozno, brusnice, egreše. Napriek všeobecnej modernej domnienke každé ovocie však zaťaží organizmus viac ako napríklad obilninová kaša či varená zelenina. Je preto dobré, jesť ho oddelene od ostatných druhov potravín, v čase, keď nám najlepšie trávi (viď jogurt) a nemiešať viac druhov ovocia naraz. Radšej si dajte na desiatu tri pomaranče ako jeden ovocný shake.

Ovocná šťava
Ovocná šťava je výborná alternatíva jarných prečisťujúcich raňajok. Nekombinujte však viaceré druhy ovocia spolu a šťavy nepite chladené, prípadne s ľadom. Optimálna je izbová teplota, prípadne dolejte deci teplej vody.

 

Zelenina

Zelenina je gro jarnej výživy. Väčšinu dennej dávky zeleniny si jemne tepelne upravujme, aby sa nám strávila čo najefektívnejšie a aby sme z nej prijali čo najviac antioxidantov. Obmedz sladké dužinaté druhy ako zemiaky, repu, tekvicu či varenú mrkvu. Pre podporu tvorby tráviacich štiav hryzením však raz denne môžeme zaradiť jednu dávku surovej zeleniny – opäť oddelene od ostatných druhov potravín a opäť najlepšie dopoludnia alebo na obed. Napríklad si môžete medzi raňajkami a obedom pochutnať na jednej surovej mrkve alebo na stonke surového celeru. Vynechajte paradajky, papriku, cibuľu a cesnak, ktoré by pre zahlienené trávenie mohli byť príliš veľký náklad.

jarna zeleninka.jpgNajlepšie urobíte, ak sa pri výbere konkrétnych druhov budete orientovať sezónne. Príroda nám vždy ponúka len to, čo nám spraví v danom ročnom období dobre. Vychádzajte z toho, ktoré druhy zeleniny sú momentálne v potravinách najlacnejšie a najkrajšie. Zistíte, že cena cukety a baklažánu klesla oproti zime o polovicu, objavujú sa prvé výhodné špargle, špenáty, šaláty sú náhle nádherné, reďkovka priam rozpráva, jarná cibuľka a kel je za facku, dokonca aj ten drahší – ružičkový. Toto vám všetko prezradí, čo naše telo aktuálne potrebuje. Horká chuť zelenej a listovej zeleniny odhlieňuje a tonizuje trávenie, pikantná chuť reďkvičiek pôsobí detoxikačne a prehrieva.

Skvelá jarná polievka
Skvelá jarná polievka z vareného cíceru, špenátu, feniklu a medvedieho cesnaku. Všetko chvíľku spolu povarte a jemne premixujte, no nie do krémova – len toľko, aby štruktúra ostala zachovaná. Nakoreňte čiernym korením, sušeným koriandrom a sušeným zázvorom.

 

Korenie

Koreniť je základom jarnej kuchyne – koreníme všetko a veľa veľa veľa. Ako najlepšie, sme spomínali už v minulom dieli. 

 

Ďalšie potraviny, ktoré radšej na začiatku jari obmedzte (sú ťažké na trávenie, resp. proces ich strávenia trvá príliž dlho alebo prispievajú k zahlieneniu):

  • vajíčka a mäso
  • klasická cibuľa a cesnak, paradajky, paprika
  • banány a avokádo
  • orechy
  • oleje celkovo, ale najmä sézamový
  • maslo a ghí
  • zákvasy, zákysanky, kefír
  • rafinovaný a hnedý cukor – najlepší jarný doslaďovač je med, ale pozor, nikdy ho nedávajte do horúceho jedla či nápoja, mohlo by to spôsobiť záhu.
medvedi cesnak
Jarná cibuľka a medvedí cesnak sú riešením, ako sa vyhnúť ťažko stráviteľnej klasickej cibuli a cesnaku, no zároveň prijať veľa vitamínov a štipľavej chuti, ktorá pôsobí antibakteriálne a antisepticky.

Určite sa mi sem nevošlo všetko relevantné, tak ako sa mi nikdy všetko nevojde do mojich prednášok počas ajurvédskych pobytov. Hlavný princíp výberu potravín si však, hádam, pochopil a v prípade akýchkoľvek otázok sa kľudne pýtaj do komentára pod článkom.

Želám Ti krásnu jar, aby s Tebou tvoje trávenie čo najviac spolupracovalo (a Ty s ním)

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

Vytvorené službou WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: