Smoothie – skutočne taká zdravá bomba?

S prichádzajúcim letom a stupňujúcim sa teplom naše telo stále viac túži po ľahkej strave – sviežej a plnej antioxidantov. Z tohto hľadiska sa javí posledné roky tak obľúbený smoothie ako správna voľba. Namiešaš dokopy tri druhy ovocia, dva druhy zeleniny, prípadne ešte pridáš jogurt či tvaroh alebo v poslednej dobe rozmáhajúce sa proteínové prášky a trochu ľadu, aby si sa predsa dobre osviežil a všetko dokopy zmixuješ a kopneš do seba najlepšie za chodu po meste cestou z práce. Chutí skvelo, ale čo sa s takýmto smoothie deje ďalej v našom tráviacom trakte? Je takto pripravené smoothie naozaj taká superzdravá vitamínová bomba, ako si predstavujeme?

Odpoveď znie áno. Vitamínová bomba to je, ale obalená v neotvoriteľnom obale. Alebo ináč povedané – naše trávenie sa unaví zo zápasu s touto “bombou” ťažkého kalibru natoľko, že mu neostanú sily, niečo z týchto vitamínov a proteínov vyťažiť. Alebo ešte ináč povedané – vitamínovú bombu zjete a vitamínovú bombu pošlete zase dole záchodom. A v tvojom bruchu ostanú len stopy po boji vo forme zápchy alebo hnačky, záhy alebo nadúvania. Alebo keď máme dostatočne silné trávenie, prejaví sa zápas inde – únavou (čakal si predsa osvieženie, nie?), bolesťou hlavy, vyrážkami či horšou regeneráciou po športe. A pritom si to sám so sebou myslel tak dobre.

Nechápte ma zle, milujem smoothies a dávam im zelenú, ale aby sme pochopili, ako si ich správne pripraviť, poďme sa na ne pozrieť z pohľadu ajurvédy.

Ovocná šťava

Ajurvéda nám odporúča ovocie a zeleninu aspoň jemne tepelne upravovať. Surové ovocie, zelenina a mliečne výrobky vo svojom čerstvom stave sú síce aj podľa ajurvédy jedny z najvýživnejších potravín, no aj najťažšie stráviteľných. Aj so samotným jabĺčkom, banánom či jogurtom má trávenie čo robiť. Keď je dostatočne silné a zdravé, dokáže z týchto plodín prijať veľmi blahodárne stavebné jednotky pre telo. Ak však je trávenie trochu zaťažené (a ver mi, že 90% ľudí ho v dnešnej dobe zaťažené má), na tieto ťažké suroviny zareaguje najprv obrannou reakciou – obalí našu sliznicu v žalúdku a črevách hlienom, aby ju chránilo. No a taký hlien je ako nepriestrelná vesta pre všetky vitamínové bomby. Naše telo sa na tento boj pripraví tak, že už na základe chuti a vône danej potraviny pripraví v tráviacich kyselinách dokonalý na mieru šitý pomer rôznych enzýmov, žlči a kyselín. No iný arzenál si pripraví na trávenie zeleniny, iný na trávenie ovocia a iný na mliečne výrobky. No čo ak všetky tieto ťažko stráviteľné potraviny namixujem dokopy? Už vidíte, kam mierim? Tu vám teda ponúkam pár jednoduchých tipov, ako si pripraviť smoothie ako skutočnú liečivú bombu.

1. Nekombinuj ovocie, zeleninu a mliečne výrobky

Ak sa chceš vyhnúť zaťaženiu žalúdka, vyber si jednu z týchto skupín potravín a kombinuj len v rámci nej a aj tam platí, čím menej druhov, tým lepšie. Pre krémovitosť smoothies je veľmi ľahodné, použiť banán alebo avokádo. K týmto druhom však nekombinuj citrusy, ananás, kyslé jablká a kyslé hrušky. Zvoľ radšej bobuľovité ovocie, marhuľe, broskyne, čerešne atď. alebo staršie druhy jabĺčok – jesenné odrody (odrody Breabrun, Luna, Gold Star, Granny Smith a pod.). Banán, avokádo, letné kyslé jablká a hrušky sú vôbec najťažšie stráviteľné ovocie, ktoré u nás bežne dostaneš. Nekombinuj ich preto medzi sebou.

Zo zeleniny má do ovocného mixu zelenú len celer rapíkatý, fenikel a karotka (jarný druh mrkvi), ktoré sú na trávenie jemné.

S mliečnymi výrobkami je to podobné – sú veľmi výživné, no zaťažujú trávenie, pretože ho schladia – utlmia činnosť tráviacich štiav. Neodporúčam ich preto pridávať do smoothies. Radšej zvoľ rastlinnú formu tuku, alebo ghee. Rastlinné mlieka majú veľmi podobné vlastnosti ako živočíšne. Jediné, ktoré je naozaj jemné na naše trávenie, je ryžové mlieko.

 

2. Nikdy nie chladený

Kozub najrýchlejšie spáli drevo, keď je dobre rozpálený, nie keď sa len rozhorieva, alebo dotlieva. Rovnako sa aj naše trávenie najlepšie popasuje s vitamínovou bombou, keď bude dobre rozohriate. Nezahasme si ho preto chladom nášho smoothie práve vo chvíli, keď potrebujeme pec najžhavejšiu. Všetky nápoje, a teda aj smoothie, by mali byť minimálne izbovej teploty, optimálne ešte teplejšie. Ja to riešim tak, že vodu, ktorú do mixéra prilievam, prevarím. Čím viac horúcej vody, tým chladnejšie suroviny môžem použiť, čo sa môže hodiť tým, čo používajú aj ovocie mrazené.

 

3. Korenie – kľúč k stráviteľnosti

korenie do smoothie.jpg

Nielen teplotou samotnou môžme nápoj “ohriať. Veľmi vhodné sú na to korenia. Čím korenistejšie naše smoothie bude, tým dokonalejšie z neho strávime všetky živiny. Skvelé korenia do sladkého mixu sú kardamón, klinčeky, škorica, badián, zázvor najlepšie čerstvý, ale aj sušený poteší, štipka čierneho korenia, či muškátového oriešku. Skúšaj a experimentuj s chuťami – uvidíš nájdeš nový skvelý rozmer smútičkovania”.

 

4. Tuk – nositeľ vitamínov

Vitamíny sa pri prestupe hlbšie do nášho tkaniva viažu na tuky, a preto je najlepšie, rovno ich do našej vitamínovej bomby primiešať. Písali sme si, že mlieko ani iné živočíšne tuky nie sú veľmi vhodné. Skúsme radšej siahnuť po orechoch a semienkach. Tieto drobné poklady navyše dodajú nášmu mixu veľmi hodnotné proteíny v ich najprirodzenejšej forme. Skvele sa hodia mandle, vlašské orechy, slnečnica, lieskovce, sézamové, ľanové a chia semiačka. Výborné je aj ghí, pretože je zbavené živočíšnych proteínov. 

 

5. Namáčaj

Než však oriešky a semená pridáme do mixu, namáčajme ich. Uvoľnia sa tým väzby v ich štruktúre a tým nielenže budú ľahšie stráviteľné, ale aj všetky výživové prvky budú nášmu telu dostupnejšie.

namacat orechy.jpg

Orechy nechávam namáčané kľudne celú noc/deň. My smoothie zvykneme raňajkovať, takže pred spaním si rozmyslíme, aký mix ráno vyčarujeme a podľa toho si namáčam oriešky, príp. semienka. Ráno už len všetko hodíme do mixéra. Semienka sa môžu máčať kratšie – takú hodinku, dve.

 

6. Stop proteínovým práškom

Proteínové prášky ovládli trh s výživou ako mor. Nevravím, že sú absolútne zlé. Veľa z nich – najmä tie vegánske – je úplne zbytočných, lebo obsahujú len jeden druh rastlinného proteínu a ten je zväčša neplnohodnotný. O tom ale niekedy inokedy..

Aký je s proteínovými práškami najväčší problém z hľadiska trávenia? Možno si si všimol, že väčšina rastlinných proteínov šialene nadúva. Je to spôsobené tým, že proteín je z danej rastliny rôznymi postupmi oddelený neprirodzene – akoby vytrhnutý z kontextu spolupôsobenia spolu s ostatnými látkami v danej rastline – škrobmi, minerálmi, enzýmami atď. Mnohé rastliny, ktorých proteín nadúva – napríklad hrachový či sójový – samé obsahujú enzýmy, ktoré nám trávenie tejto rastliny zjednodušia. V danom prášku však nie sú – je tam čisto explozívna zmes najťažšieho kalibru. No a naduté črevá veru veľké množstvo vitamínov nevstrebú..

superfood pridaj do smoothie

Takže, ak prášok, najlepšie srvátkový, ale to je zas ekologický nezmysel.. ale o tom asi tiež až nabudúce. Proste, najlepšie urobíš, keď si do shakeu pridáš oriešky a semiačka.

 

6. Zakamufluj aj nezakamuflovateľné poklady

smoothie

Jedna z najväčších výhod, aké pri smoothies vidím ja a vôbec dôvod, prečo nám ich pripravujem, je, že sa do nich dá zakamuflovať veľa skvelých surovín, ktoré by sme do seba ináč ťažšie dostali. Sú to napríklad rôzne bylinky, čerstvá kurkuma, maca prášok, prášok z mladého jačmeňa, rôzne riasy a iné poklady, ktoré niekomu nemusia chutiť, no ktorých stačí zjesť len malé množstvo, a to sa v ovocnom mixe krásne stratí. Tu je zopár mojich obľúbených kombinácií:

  • Zelené smoothie: Avokádo, čerstvá žihľava, púpava, čerstvá medovka, slivky, prášok z mladého jačmeňa, spirulina, slnečnicové semiačka, med, fenikel, kardamón.
  • Žlté smoothie: Banán, čerstvá kurkuma, marhule alebo broskyne, maca prášok, vlašské orechy, sušené figy alebo ďatle, prášok zo sladkého drievka, čerstvý zázvor, škorica.
  • Ružové smoothie: Jablko, jahody, čerešne, alebo iné bobuľové ovocie, rebarbora, mandle, chia, ľanové semiačka, klinčeky, muškátový oriešok, štipka čierneho korenia, ďatlový sirup, ak sú bobulky menej sladké.

7. Len ako hlavné jedlo

Keďže na túto výživnú bombu potrebujeme trávenie správne naštartované, je veľkou chybou, jesť smoothie ako zákusok, alebo ako snack medzi dvoma hlavnými jedlami. Keď má byť naozaj zdravotnou injekciou, potrebujeme ho prijať na prázdny a hladný žalúdok a silné trávenie. S blížiacim sa večerom nám kvoli unavenej nervovej sústave slabne aj trávenie, preto si smoothie doprajme najneskôr na obed. Pritom má byť hlavným jedlom. Ak po takomto obede stále pociťujeme hlad, dajme si radšej dvojitú dávku tohto mixu, akoby sme mali náš obed zavŕšiť ešte niečím iným na “dotlačenie sa”.

V Kolibe u Jogošíka si smoothie robíme najčastejšie na raňajky a našou obľúbenou variantou je táto “kaki” 😀 😀 “Podarí” sa ti vždy, keď zmiešaš kurkumu s čerstvými bylinkami …

ajurvedske smoothie.jpg

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

Vytvorené službou WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: