Jarná očista – diel 1: Shankhaprakshalana

V poslednej dobe sa na nás valí slovíčko detox z každej strany. Ako pri väčšine vecí z oblasti “zdravých” a wellness trendov, ktoré na internete “fičia”, sme aj v tomto smere veľmi ostražití a väčšina ponúkaných zaručených kúziel nás prinajmenšom necháva chladnými.  V zázračnú diétu neveríme a sme názoru, že jedinou dlhodobo udržateľnou a skutočne zdravou diétou je pestrá vegetariánska strava, veľa pohybu a dostatok regenerácie. No jedna vec je však istá – nech sa človek snaží akokoľvek zdravo stravovať, tráviaca sústava sa zanáša či už nedostatočne stráveným jedlom kvôli stresu, cukrami, lepkom, či toxínmi a dokonca aj (alebo najmä?) emóciami. Toto usádzanie graduje na konci zimy, kedy uzimené vysušené telo prirodzene siaha po väčšom množstve škrobu a lepku. Je to však všetko v poriadku, keď na jar telu ponúkneme priestor pre jeho prirodzenú očistu, či dokonca mu aj pomôžeme. Nemusíš držať dvojtýždňovú hladovku ani mesačné šťavové kúry, možno ani nemusíš veľmi zmeniť jedálniček a niečo si odriekať. Ak sa už teraz snažíš o vyváženú vegetariánsku stravu plnú vitamínov, proteínov, minerálov a výživných sacharidov, úplne postačí, ak im trochu sprístupníš cestu do tvojho tela.

happy stomach.jpg

Jar so sebou prináša množstvo úžasnej zeleniny, ovocia, byliniek a najlepšie urobíš, keď ich budeš prijímať plnými dúškami, no na začiatok spravíš akýsi reštart celého trávenia. Skoro ako keď si prinesieš do bytu nový krásny kus nábytku. Nepostavíš si ho predsa do stredu rozhádzanej izby. Najprv si byt pekne poupratuješ, aby sa nový kúsok krásne vynímal v priestore. Takto nejak sa môžeme pozerať na jogínsku očistu hrubého čreva v spojení s ľahkými výživnými jedlami a ďalšími ajurvédskymi očistnými praktikami – shatkarmami – v nasledujúce dni. Črevo sa na začiatok prečistí tak, ako po dvojtýždňovej hladovke a neprídete pritom o toľko energie. Už tretí rok sme ju v tomto čase absolvovali a zakaždým sa po nej cítime lepšie a lepšie. Preto sme si pre teba pripravili trojdielny detox-seriál, kde si postupne prejdeme jogínskou očistou čriev, vhodnou stravou po očiste a v poslednom dieli doplňujúcimi jednoduchými ajur. procedúrami pre celostnú očistu.

 

Jogínska očista hrubého čreva – Shankhaprakshalana

traviaca sustava.jpg

Áno, ide o tú praktiku, pri ktorej pijete veľké množstvo slanej vody, popritom cvičíte sériu cvikov až kým vás záchod nezavolá. A potom vás volá stále častejšie a častejšie 🙂

Chcela by som tu vyvrátiť hneď niekoľko kontroverzít. Jogínska očista hrubého čreva nie je ajurvédska očista hrubého čreva. V ajurvédskom ponímaní sa používa klistír, ktorý je naozaj blahodarnou procedúrou, ktorú, ak máte tú možnosť absolvovať v rámci celostnej panchakarmy na ajurvédskej klinike, je to ten najefektívnejší spôsob. Jogínska očista je jeho trochu slabším odvarom, ktorý však môžete bezpečne a pohodlne absolvovať aj sami doma.

Pri jogínskej očiste z teba nepôjdu nijaké divné veci. Nečakaj nijaké polepené chumáče neviem čoho nadprirodzeného 😀 Teda aspoň nám ani nikomu, o kom vieme, že túto procedúru praktikuje, sa to ešte nikdy nestalo a ani nevidím logický dôvod, prečo by sa malo. Pôjde z teba to, čo vždy, akurát stále redšie a redšie až z teba nakoniec pôjde len číra voda.

Predstava, že jogínska očista prebieha v skupine, kde sa navzájom bijete o záchod, je zvrátená. Ak to tak niekde prebieha, organizátor zrejme nepochopil podstatu. Ako pri všetkých ajurvédskych procedúrach, nejde len o to, čo najrýchlejšie ju absolvovať po fyzickej stránke, ale naplno ju precítiť aj po tej mentálnej. Čiže aj jogínska očista by mala byť svojim spôsobom meditácia, vnímavý čas sám pre seba a nie niečo, čo nás stresuje.

Preto by som upozornila na ďalšiu vec. Proces očisty je úplne v pohode, bezpečný, bezbolestný (nie je to pocit ako pri hnačkách) a bez akýchkoľvek “fópá”. Poviem to narovinu – určite sa nakoniec pekne “pototo”, ale vždy dobehneš. Ak však v tebe predstava tejto procedúry vyvoláva strach a stres, nerob ju. Počkaj si, kým budeš o jej účinkoch natoľko presvedčený a so svojim telom natoľko spojený, že do toho pôjdeš so skúmavým nadšením 🙂

Pocit ľahkosti, rozžiarenia a dobrého trávenia sa nedostaví ihneď. Priam naopak, najbližšie dva-tri dni sa môžeš cítiť horšie – unavene, môže ťa bolieť hlava a brucho sa môže cítiť naduto a rozhádzane. Tieto príznaky sú silnejšie v prvý rok očisty. S každým ďalším rokom sa to zlepšuje. Všetko sú to príznaky očisty čriev a pečene a keď si v týchto dňoch zvolíš jemné tempo a ľahko stráviteľné jedlo, o pár dní ich nahradí úžasný pocit ľahkosti, energie, vyčistenej hlavy, krajšia pleť a lepšie trávenie a tieto javy pretrvajú celé týždne až mesiace – to záleží len od teba a množstva stresu a jedov, ktoré zase do tela začneš dávkovať.

Ľahko stráviteľným jedlom sa nemyslí šalátik či smoothik, ale to si vysvetlíme neskôr. 😉

 

Ako na to

Ak ťa teda skutočne láka, jogínsku očistu hrubého čreva vyskúšať, budeš si musieť vopred dobre naplánovať, kedy ju vyskúšať. Je nevyhnutné, mať celé dopoludnie byt len pre seba, keďže celá procedúra môže trvať aj 5 hodín. Následne je veľmi potrebné, zvyšok dňa prežiť v kľude, teple, bez veľkého pohybu či stresu a v noci si dožičiť veľa spánku. Zvoľniť tempo sa odporúča ešte 2 dni po tejto očiste. Rátaj aj s tým, že ti môže byť tieto dva dni naozaj horšie, môžeš sa cítiť veľmi unaveno, preto si tam neplánuj žiadne dôležité aktivity, ktoré vyžadujú veľa sily či sústredenia.

odpocinok.jpg

Očistu praktikuj vždy dopoludnia nalačno s tým, že tvoje posledné jedlo a pitie bude večera v predošlý večer najneskôr o 19:00. Mysli na to, že čo povečeriaš, najviac ucítiš na ceste “von” a tak sa chceš vyhnúť pálivému, škrabľavému, či jedlu s veľkým množstvom vlákniny.

Priprav si termosku, vodu, soľ, karimatku a prístup na WC 😉 Prevar si 2 litre vody a zmiešaj s dvoma zarovnanými polievkovými lyžicami soli. Tým si vytvorís fyziologický roztok – tekutinu, ktorá bude svojim ph najpríbuznejšia tvojmu vnútru, a tak najmenej zaťaží žalúdok. Nechaj vychladnúť na cca 40 stupňov a začni piť po pohároch čo najrýchlejšie za sebou. Keď vypiješ prvé dva litre slanej vody, začni cvičiť zostavu cvičení, ktoré som pre teba nafotila nižšie v článku. Je zostavená tak, aby kopírovala pohyb vypitej vody po tráviacej sústave, pomáhala tomuto pohybu a vnútornosti pritom masírovala, aby sa vodou črevá čo najlepšie vymyli.

slana voda ocista.jpg

Prvá potreba ísť na toaletu sa môže dostaviť už po vypití prvých dvoch litrov vody, ale nemusí. Nebuď nedočkavý, nervózny či ustráchaný – ona sa určite skôr či neskôr dostaví. Spravidla, čím sa menej hýbeš, alebo čím si náchylnejší na stres a čím sú črevá zanesenejšie, tým dlhšie to trvá – ale vždy to príde. Napriek tomu, že my sa s Jankom stravujeme takmer rovnako a aj sa rovnako veľa hýbeme, ja som oveľa väčší streser ako on a tým trpí a slabne aj moje trávenie. Moja očista trvá o dosť dlhšie ako Jankova.

Keď docvičíš prvú zostavu a potreba nepríde, priprav si ďalšie 2 litre slanej vody. Vypi pol litra a začni cvičiť odznova. Keď docvičíš ďalší cyklus, vypi ďalšieho pol litra a cvič opäť a toto opakuj až kým sa potreba nedostaví.

Keď sa potreba dostaví, zapamätaj si, kde si bol v zostave, odbehni si na záchod a keď sa vrátiš, vypi pol litra vody a cvič ďalej.

Cvič, pokiaľ z teba nejde číra voda, alebo pokiaľ nevypiješ 6 litrov vody. Ak si vypil 6 litrov a ešte z teba nejde číra voda, zrejme je tvoje telo príliš zanesené a nepodarí sa ti úplná očista hneď prvý rok. Je to aj blikajúca kontrolka pre tvoje stravovacie návyky a hladinu stresu. Skús to do ďalšieho roka trochu vylepšiť. Ďalšiu vodu už nepi, ale cvič zostavu jednu za druhou až kým neprestaneš mať potrebu ísť na toaletu aspoň na pol hodinu.

Ak sa počas praktikovania budeš cítiť zle, príliš slabo, veľmi ťa rozbolí hlava, alebo sa dostaví zvracanie či už zo slabosti alebo neznesenia slanej vody, procedúru ihneď ukonči. Ak bude dôvodom zvracania napínanie z množstva vody, môžeš dať druhý pokus o mesiac, ináč vo všetkých ostatných prípadoch až o rok.

 

Čo po ukončení očisty

Po ukončení procedúry ti odporúčam, ešte hodinku sa zdržiavať v blízkosti toalety, potom už žiadne “fópá” nehrozí. Čo najskôr po dokončení sa najedz teplého výživného ľahko strávitelného jedla. V ďalšom dieli ešte tento týždeň uverejníme náš obľúbený recept na najtypickejšie jedlo, ktoré sa po Shankhaprakshalane podáva. Najbližších 48 hodín je sliznica tvojich čriev extrémne citlivá a všetko, čo prijímeš, sa vstrebe veľmi dobre – a teda aj toxíny. Úplne preto vynechaj kávu, lieky (okrem predpísaných), čaj, alkohol, rafinované cukry a junk food. Naopak, dodaj telu veľa stratených minerálov, dobrých sacharidov pre dodanie energie a dobrého tuku pre premazanie vynoveného trávenia. Rátaj s tým, že trávenie môže byť trošku spomalené a jedz malé porcie, prípadne použi viac korenia ako kmín, koriander, kardamóm, kurkuma či fenikel. Najbližších 48 hodín radšej vynechaj chilli, čierne korenie, cesnak či zázvor.

Niekoľko dní až týždňov ti teraz ostanú očistné procesy v tele naštartované na plné obrátky. Veľmi preto odporúčame, prečistiť aj ostatné funkčné celky tvojho tela – o tom budeme hovoriť v treťom dieli nášho seriálu. Celostná očista tela si vyžaduje niekoľko dní voľna a pokoja, aby prebehla čo najefektívnejšie, a preto ti odporúčame, pobaliť si svoje bylinky, peelingy a konvičky a vydať sa niekam na pár dní dovolenky. Alebo to môžeš všetko zažiť pod vedením odborníkov, ktorí ti ešte aj detoxovo-dokonale navaria na ajurvédskom detox pobyte v našej kolibe >>

 

Zostava Shankhaprakshalana – dlhá verzia

1. Tadásana a bočné úklony

IMG_20190415_222844  IMG_20190415_222915.jpg  IMG_20190415_223001.jpg

Medzi žalúdkom a tenkým črevom sa nachádza uzáver, ktorý sa pod tiažou potravy otvára a postupne prepúšťa natráveninu zo žalúdku do čriev. Niekedy však pod vplyvom fyzického či psychického stresu môže byť jej priechodnosť zablokovaná. Nasledujúce cviky pomáhajú správnemu prechodu vody cez túto časť tráviaceho traktu.

Postav sa do vzpriameného stoja (tadásany) a s nádychom sa natiahni do dĺžky s rukami nad hlavou, aby si cítil, že sa strečuje celý trup od bedrových kĺbov až po ramená. Nezakláňaj sa. Ak chceš, môžeš sa dvihnúť aj na špičky. S výdychom dopadni opäť na päty, alebo sa len trochu uvolni.

Zopakuj 10x.

Po poslednom natiahnutí sa do dĺžky sa s výdychom ukloň do pravej strany. Chodidlami ostaň pevne zakorenený v podložke a ohýbaj sa len, koľko ťa stabilné bedrá pustia. Ohyb vychádza od bedier vyššie. S nádychom sa vráť na stred a s výdychom sa ukloň do druhej strany.

Zopakuj 10x.

 

2. Výkruty chrbtice do rotácie

IMG_20190415_223026.jpg  IMG_20190415_223048.jpg Ďalšia séria cvikov, ktoré pomáhajú potrave na ceste cez uzáver žalúdka do tenkého čreva. Postav sa vzpriamene, zhlboka sa nadýchni, rozpaž ruky a s výdychom sa vyrotuj do pravej strany, koľko ťa pustia pevné bedrá. S nádychom sa vráť na stred. S výdychom do opačnej strany. Rotáciu môžeš zrýchliť až ti začnú ruky lietať vedľa tela odstredivou silou.

Zopakuj 10x.

 

3. Kobra a výkruty do strán 

IMG_20190416_121954  IMG_20190416_122024  IMG_20190416_122045

Keď už nám voda prešla do tenkého čreva, potrebujeme ju poslať smerom dole. Na to nám výborne poslúži pozícia kobry. Začnime však so zdvihnutou panvou a kolenami nad zemou, aby sme brucho nestláčali príliš skoro a netlačili tak vodu naspäť do žalúdka. V pozícii maj dlane priamo pod ramenami a lakte jemne pokrčené, aby si v nej nevisel a neohrozoval si lakte. Potom sa zhlboka nadýchni a s výdychom vyrotuj do strany, akoby si sa cez rameno chcel pozrieť na svoje chodidlá. Masíruješ si tým črevá, aby sa voda dostala aj do skrytých závitov. S nádychom opäť na stred a s výdychom zmeň stranu. Čím intenzívnejšie sa vyrotuješ, tým lepšie. Zopakuj 5x na každú stranu, až potom môžeš na pár dychových cyklov prejsť panvou a kolenami na zem do klasickej kobry a pomasírovať si v nej brucho.

 

4. Mariachi twist 

IMG_20190416_122102  IMG_20190416_122117 Keď sme vodu úspešne poslali hlbšie do tenkého čreva, tieto cviky ju dokonale dostanú do všetkých závitov.

Sadni si pevne na zem s pravou nohou vystretou a špičkou flexnutou. Ľavú nohu pokrč a chodidlo nechaj tesne pri vnútornom stehne vystretej nohy. Ľavou rukou si obíjmi pokrčené koleno, s nádychom sa s vystretou chrbticou pritiahni bruchom bližšie ku kolenu a s výdychom sa vyrotuj doprava, akoby si sa chcel pozrieť poza pravé rameno. Precíť, ako sa ti brucho masíruje o stehno pokrčenej nohy. V pozícii zotrvaj na 5 dychových cyklov. S nádychom sa snaž vytlačiť veľké brucho proti stehnu a s výdychom stiahni brušné svaly proti chrbtici.

Vymeň strany.

 

5. Mostík

IMG_20190416_122843 Keď už sme poriadni povymývali tenké črevo, je načase, posunúť tekutinu do hrubého čreva. Keďže hrubé črevo vytvára svojim tvarom v brušnej dutine akoby oblúk, potrava, či v našom prípade voda,  potrebuje najprv absolvovať cestu nahor, aby potom klesla smerom ku konečníku. Pomôžeme jej pri tom obrátenými pozíciami. Najlepší je mostík, ale keďže budete zostavu opakovať niekoľkokrát, zakaždým ísť do mostíka môže byť zbytočne vyčerpávajúce. Zvolili sme preto polovičný mostík, kedy ramená ostávajú na zemi. Ľahni si na podložku, pritiahni chodidlá k sedacím svalom tak, aby si si končekmi rúk dočiahol na päty. Kolenami zatlač proti sebe, alebo si medzi ne daj kocku či vankúš, aby sa ti príliš nerozchádzali do strán. Napni sedacie svaly a hamstringy a dvihni sa tak vysoko, ako vieš. Optimálne sa ti dvihne a otvorí aj hrudná kosť a brada do nej jemne zatlačí. Ostaň na 5 dychových cyklov. S posledným výdychom opatrne zlož panvu do podložky a ešte sa trochu predýchaj, než zložíš kolená a postavíš sa.

 

6. Pozícia páva

IMG_20190416_122903 Keď už sa nám podarilo dostať tekutinu do hrubého čreva, výrazným tlakom na brucho podporíme jej rozliatie sa do všetkých závitov. Skvelá je na to pozícia páva, no rovnako ako u mostíku, jej plná verzia by mohla byť pre mnohých neprevediteľná a pri 5-tich a viac opakovania zbytočne vyčerpávajúca. Tlak na brucho dosiahneme aj vtedy, keď ostaneme nohami v podložke. Kľakni si na podložku. Vystri pred seba ruky dlaňami nahor. Dlane spoj a takto spojené dlane prines do podložky pod svoje brucho tak, aby prsty smerovali k tvojim kolenám. Cítiš, ako sa ti strečujú predlaktia. Spoj lakte a začni prenášať váhu do predklonu tak, aby sa oblasť pupku dostala na lakte. Napni brušné svaly proti lakťom a vyskúšaj vystrieť nohy. Špičkami sa dotýkaj podložky. Ak máš silu a chuť ísť trochu ďalej, skús dvihnúť na striedačku jednu a druhú nohu. Pri tomto cviku stačí jeden pokus na cyklus.

 

7. Výkruty v drepe

IMG_20190416_123028  IMG_20190416_123008 No a napokon potrebujeme poslať vodu dole hrubým črevom a tiež dokonale vyumývať aj tie najskrytejšie závity. Prejdi do širokého podrepu. Vystri chrbticu. Dlane zapri o kolená. Zhlboka sa nadýchni a s výdychom sa vyrotuj doprava tak, aby ti ľavé koleno s dlaňou na ňom kleslo až k podlahe. Bruchom celý čas tlač o pravé stehno. S nádychom sa vráť na stred a s výdychom vymeň strany.

Zopakuj 10x.

 

8. Ľah a uvoľnenie so zdvihnutými nohami

IMG_20190416_122927 Ak sa ešte nedostavila potreba ísť na toaletu, môže to byť spôsobené aj psychickou blokádou, ktorú vyvolala nervozita z celej procedúry. Vedz, že to VŽDY funguje a potreba sa skôr či neskôr zaručene dostaví, takže nervozita nie je na mieste. Aby si sa jej zbavil, na chvíľu sa uvolni v ľahu na chrbte s nohami opretými o stenu. Môžeš si pritom dvihnúť panvu vyššie oproti srdcu tým, že si podložíš kocku alebo vankúš. Ak nemáš k dispozícii stenu, podlož si kocku ako na obrázku. Na minútu sa úplne uvolni, nohy jemne pokrč, zatvor oči a pomaly zhlboka dýchaj. Vstávaj opatrene cez pravý bok. Keď sa postavíš, efekt nárazovitého prívalu tekutiny na koniec hrubého čreva môže podporiť reflex potreby vyprázdnenia.

 

No a tu sme pre teba v druhom diely navarili a “zreceptovali” Kitcharííí – najodporúčanejšie jedlo po procedúre shankhaprakshalana 🙂

 

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

Vytvorené službou WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: