Pečené karbanátky na milión spôsobov

Naše karbanátky milujete rovnako, ako ich milujeme aj my. Recept si pýtate na každom pobyte a ešte ste ho nikdy nedostali. Dôvod? Vždy ich totiž pečieme bez receptu, na freestyle, takže nikdy nie sú rovnaké. Väčšinou v nich skončia prebytky našej špajzky či záhradky – a preto ich milujeme aj my. Nech žije bezodpadová kuchyňa! 😀 Základ je však vždy podobný – najmä čo to do pomeru suchých a vlhkých ingrediencií, korenia a doby pečenia. Tak som sa teda konečne prinútila, vymyslieť a navážiť taký náš asi najneutrálnejší recept a skúsim vám ho postupne ponúknuť v rôznych obmenách – vegánskej, chrumkavejšej podobe či takej, čo sa viac podobá na mäsový karbanátok /ak by ste nebodaj museli variť takým tým ľuďom, čo by deň bez mäska umreli, viete… 😀 /  

 

Ryžovo – brokolicové guľky

Osobne nemám rada, keď sa zeleninové vegetariánske karbanátky ozlomkrky snažia napodobniť mäso. Nemám najmenší problém s jasne vegetariánskou konzistenciou, mäso mi nechýba. Ak však toto práve vyhľadávate, počkajte si na ďalší receptík – ukážem vám, ako sa takej chuti čo najviac priblížiť. Čo ja ale nemám rada a bohužiaľ, často v reštauráciách zažívam, je mdlá chuť alebo príliš vysušená konzistencia zeleninových karbanátkov. Suchá konzistencia pri pečených zeleninových karbanátkoch býva najčastnejšie spôsobená tým, že sa do nich použije už tepelne upravená zelenina, ktorá už stratila vlahu a tým, že sa pečú, sa nepoužije žiaden olej. A pritom už len pár kvapiek stačí, aby ste tento efekt porazili. Ak si vyberiete olej s vysokým dymovým bodom /napr. repkový/, tých pár kvapiek sa naozaj báť nemusíte.  No a chuť je celá len o správnom…. nuž ochutení 😀 Znie to humorne, viem, ale ľudia sa stále ešte boja používať dostatočné množstvo korenia a experimentovať s jeho kombináciami. Tak vyskúšajte teda toto naše kombo:

20210124_121256

 

Na 1 plech guliek /4-5 porcií/ si pripravte :
– uvarenú ryžu /z 200g suchej ryže/ – tu použitá je celozrnná, ale môže byť akákoľvek, resp. aj iná prílohová obilnina, ak máte zrovna uvarenú – napr. quinoa, bulgur, pohánka – miňte zbytky! 
– cca 300g krátko sparenej brokolice
– cca 120g ovsených vločiek – opäť, môžu byť akékoľvek máte – pohánkové, špaldové, ryžové a pod. 
– 1 biele tofu
– mištičku nadrobno nasekaného póriku – alebo cibule, my však nepoužívame
– 2 vajíčka
– repkový olej
– sójovú omáčku
– čiernu soľ
– korenie: čierne korenie, mletú rascu, čierne horčičné semiačko, senovkové listy /môžeš nahradiť napr sušeným petržlenom, pažítkou/

 

20210124_122522 20210124_123700

 

Upozorňujem, že základom tohto receptu je snaha minúť akúkoľvek zvyšnú prílohu z predošlého jedla, resp. domíňať malé zvyšky príloh, ktoré sa vám váľajú v špajze, ale nevystačia na samostatný pokrm. Podľa potreby si teda ryžu zameňte za čokoľvek iné v približne rovnakom množstve, kľudne aj nakombinujte viac obilnín. Nájdite si tú najchutnejšiu kombináciu pre vás! 

To isté platí aj o zelenine. Ak nemáte zrovna potrebu domíňať brokolicu, kľudne ju zameňte napríklad za karfiol, cukinu, kel a pod. Najlepšie je zeleninu len veľmi jemne /2 minúty/ napariť. bude sa vám lepšie krájať na drobné a lepšie lepiť. Chceme ju však tepelne upraviť čo najmenej. 

 

Postup:

Nadrobno nasekáme jemne naparenú zeleninu zeleninu, rozdrobníme tofu a spolu s uvarenou ryžou a suchými ovsenými vločkami zmiešame ručne vo veľkej nádobe. Pridáme 2 polievkové lyžice oleja a 2-3 polievkové lyžice sójovky. Sójovka je slaná. Ak používate zvyškovú ryžu, dajte pozor na to, že už je zrejme osolená! Pridáme aj korenie a všetko poriadne vymiešame.

Ochutnáme ešte predtým, ako pridáme vajíčka. Ak chýba soľ, dosolíme najlepšie čiernou soľou. Až keď sme spokojní s chuťou, pridáme vajíčka a opäť vymiešame. Ak je konzistencia príliš tekutá, pridávame ovsáky, kým nezhustne a nezačne sa lepiť. Myslite na to, že podľa množstva ovsákov budete musieť pridať ďalšiu soľ, resp. korenie. 

Nakoniec ručne vytvarujeme guľky alebo placky a ukladáme na papier na pečenie na plech. Pečieme cca 25 minút na 180 stupňoch. 

20210124_151038

Upečené guľky najradšej kombinujeme so zemiakovým pyré, rizotom či v lete len s čerstvým šalátom.

Dobrú chuť!  

20210124_161215

 

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

Vytvorené službou WordPress.com.

Up ↑

%d blogerom sa páči toto: